Lidl komt terug op engagement

Lidl komt terug op engagement

100% Fairtradebananen: Lidl komt terug op engagement

Begin dit jaar kondigde Lidl België aan dat er in de toekomst enkel nog Fairtradebananen verkrijgbaar zouden zijn in zijn winkels. De discounter kondigde begin september echter aan terug te komen op zijn engagement en opnieuw bananen met Rainforest Alliance-certificering in de rekken te leggen. Die zijn namelijk goedkoper: 1,05 euro per kilogram, tegenover 1,25 euro* voor Fairtradebananen.

De beslissing kwam uit Duitsland en zou opgelegd zijn door de eigenaars van het merk aan alle Lidl-vestigingen in Europa. Het is een economische beslissing, puur om de winst. Toen Lidl Duitsland in 2018 besliste enkel nog Fairtradebananen aan zijn klanten aan te bieden, reageerden de concurrenten onmiddellijk: ze hebben een prijzenoorlog ontketend door talloze promoties op bananen te geven, waardoor de bananenverkoop bij Lidl kelderde.  Jan Bock, directeur inkoop bij Lidl Duitsland, bevestigt: “Wij zijn er niet in geslaagd onze klanten warm te maken voor ons engagement. Daarom bieden we onze klanten nu de keuze aan …”. Zijn baas Klaus Gehrig zei op een persconferentie dat het een vergissing was geweest om zich te beperken tot Fairtradeproducten.

Dus wordt teruggegrepen naar de goedkopere bananen waar de consument aan gewend is geraakt.  De ommezwaai van Lidl zal niet zonder gevolgen blijven voor de Colombiaanse coöperaties die veel hebben geïnvesteerd in het verkrijgen van een Fairtradecertificering. 

“Bekijken we het bredere plaatje, dan roept het vragen op dat een kilogram bananen die aan de andere kant van de wereld worden geteeld, die bijzondere zorg nodig hebben en in containers met gecontroleerde temperatuur moeten worden vervoerd soms voor minder dan 1 euro worden verkocht. Dat is goedkoper dan een kilogram appels die in België worden geproduceerd.” Zegt Samuel Poos, coördinator van het Trade for Development Centre (TDC) van Enabel.  “Het is dan ook geen wonder dat dumpprijzen vele negatieve gevolgen hebben, dat er een sociaal en milieuprijsplaatje aan hangt ... maar ook dat de producenten die aan het begin van de bananenketen staan in een negatieve economische spiraal terechtkomen. Doordat ze minder inkomsten ontvangen, kunnen ze niet langer de kosten van een milieuvriendelijke productie dekken. Ze kunnen ook niet meer naar behoren zorgen voor hun bananenbomen, waardoor op termijn hun productiviteit wordt aangetast, wat dan weer een negatieve impact heeft op hun inkomsten.”


*Prijzen geregistreerd door TDC in een Brusselse winkel op 18 september 2019.