Nieuws

Enquête verantwoord consumeren

Het Trade for Development Centre van Enabel volgt de evoluties van fair trade en duurzame handel. Om een beeld te kunnen schetsen van hoe Belgen denken en staan tegenover verantwoord consumeren liet TDC een enquête uitvoeren door iVOX (juli-augustus 2019).

De enquête probeert de kennis, attitudes, percepties en het aankoopgedrag van de Belgische bevolking in beeld te brengen inzake vijf productcategorieën:

Fair en slow fashion

Dat de kledingindustrie de afgelopen decennia een race to the bottom gelopen heeft, is een open deur intrappen. Al 30 jaar documenteert de internationale Clean Clothes Campaign wantoestanden in de geglobaliseerde kledingketens, van lage lonen, bittere armoede en immense werkdruk tot enorme ecologische schade en compleet gebrek aan transparantie.

Fair trade en Belgische, Europese boeren

Flashback: 2009, de melkcrisis in Europa bereikt haar hoogtepunt. Boze Belgische boeren op rand van het faillissement lozen miljoenen liters melk in een wei. De situatie vandaag is nauwelijks rooskleuriger. De prijs van ‘gewone’ (niet-biologische) melk bedroeg in 2018 gemiddeld 34,27 euro per 100 liter terwijl de productiekosten rond de 40 tot 45 euro per 100 liter* bedragen, als het loon voor de producent wordt meegerekend. De landbouwers van bij ons eisen ook een eerlijke prijs, een eerlijke handel. En daar heeft de consument wel oren naar.

Cacao: bean to bar

Van cacaoboon tot chocoladereep, meestal verloopt het productieproces met heel veel tussenstappen via enkele grote ondernemingen. Maar vandaag zijn er wereldwijd steeds meer chocolatiers die het hele proces zelf in handen willen nemen. Hun grondstof is niet de dekchocolade die in liquide vorm in grote citernen uit de fabriek wordt aangevoerd, maar wel cacaobonen die ze zelf gaan selecteren in het zuiden.

Abonneren op Nieuws